Schoolgids

1.
1

Missie en visie

De slogan van het Macropedius is  ruimte om te groeien.’ Het is een motto dat ambitie en verantwoordelijkheid uitstraalt. Een belofte ook. Iets wat wij samen waar maken. Dat doen we niet alleen en ook niet eigenwijs. Dat doen we in kritische samenwerking met onze partners in het basisonderwijs en in transparante samenspraak met leerlingen en ouders. Het Macropedius is immers een ontmoetingsschool. En wie goed doet, goed ontmoet.

Het is onze opdracht om een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van jonge mensen tot zelfbewuste volwassenen. Maar dat kunnen wij niet alleen bewerkstelligen. Daarvoor hebben wij onze omgeving nodig. Samen zorgen we ervoor dat onze leerlingen in een belangrijke levensfase van 12 tot 18 jaar de kans hebben om hun talenten te ontdekken en zich te ontwikkelen.

De visie van het Macropedius is gericht op drie pijlers: onderwijs op maat (didactische diversiteit), ontmoetingsschool en de professionele cultuur.

Daarnaast zijn kwaliteit (van onderwijs) en persoonlijke ontwikkeling zaken waar wij ons als het Macropedius op alle niveaus mee bezig houden. Om dat voor elkaar te krijgen, speelt coaching een belangrijke rol. Daarmee bedoelen we ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied, maar ook op het gebied van inhoud (studie, vak, didactiek).

 

Onze basis: relatie, competentie en autonomie

Dit doen we door in ons onderwijs de zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan (Deci, 2000) centraal te stellen. Kort gezegd, draait het daarbij om drie zaken:

Jij kent mij, ik kan het, ik kan het zelf….

  • Ken mij! Een leerling zal pas zelf in beweging komen, zelf iets vertellen, zelf iets doen als hij of zij zich veilig voelt. En dat gebeurt, als een leerling het gevoel heeft dat de ander ‘m kent. Aandacht voor de relatie staat bij het Macropedius centraal.
  • Ik kan dit! Dit is het moment waarop een leerling zich competent voelt. Ervaart, ik kan dit. Het gevoel serieus te worden genomen en een uitdaging krijgt aangereikt die haalbaar voelt.
  • Ik kan het nu zelf! Als leerlingen onze school verlaten, moeten ze zich sterk genoeg voelen om het voortaan zelf te doen. Ze ervaren ook dat ze dat kunnen. Dit doen we door leerlingen meer en meer gevoel van autonomie te geven.

 

Bijgewerkt op: 26 juni 2025