Info over aparte gymnasiumbrugklas

Het Commanderij College, locatie Macropedius start dit schooljaar weer met een aparte gymnasiumbrugklas. De school sluit daarmee aan op de onderwijsvisie, waarbij de leerling centraal staat. Dat betekent onder andere: coaching op maat, ruimte voor verbredings- en verdiepingsprojecten en dus ook een aparte gymnasiumklas.

“De leerling als individu. Dat vat onze onderwijsvisie samen”, zegt afdelingsleider Jasper Beenker. “We kijken nóg beter naar wat iedere leerling nodig heeft. Dat betekent dat er minder klassikaal wordt lesgegeven, waardoor er ruimte komt om in te spelen op de behoefte van een leerling door bijvoorbeeld extra bijspijkermomenten of verdiepingslessen aan te bieden.” Binnen het gymnasium krijgt die extra ruimte vanaf dit schooljaar een vaste plek op het rooster. “Er worden uren gereserveerd voor (vakoverstijgende) projecten waarbij de leerling keuzes mag maken. Het onderzoekend (leren) denken, komt nog meer centraal te staan.”
 

Aparte klas

De afgelopen twee schooljaren jaren was er een gemengde vwo-klas (atheneum en gymnasium samen). Dat is dit schooljaar veranderd. “Hoewel er niets mis is met een gemengde klas, past een aparte gymnasiumklas vanaf de brugklas nog beter bij onze huidige onderwijsvisie”, zegt Jasper. Marijn Verbruggen, docent Nederlands, vult aan: “Met gelijkgestemden in een klas zitten, doet veel voor de onderlinge band van de leerlingen. Dat blijkt ook uit navraag bij docenten en leerlingen. Bovendien ben je dan geen uitzondering meer in de klas: je hebt allemaal hetzelfde lesrooster en je krijgt allemaal les in Grieks en Latijn. De zaken die het gymnasium tot een gymnasium maken, kun je dan samen als klas ervaren. Dat past weer mooi bij onze onderwijsvisie: we stemmen het onderwijs af op de behoefte van de leerling.”
 

Coaching

Binnen het Macropedius worden leerlingen naast een klassendocent ook één-op-één begeleid door een coach. Marijn: “Hoewel de leerlingen op het gymnasium heel verschillend zijn, bestaan er ook overeenkomsten. Hoogbegaafdheid en prestatiedruk komen er bijvoorbeeld geregeld voor.” De coaches hebben ervaring en/of affiniteit met de doelgroep en kunnen helpen op het onderwijs- of persoonlijke vlak. Kim Kempen, docent klassieke talen, duidt het belang aan: “Ik vind het belangrijk dat onze gymnasiumleerlingen zich op hun plek voelen. Dat zij de kans krijgen om te leren op een manier die bij ze past en daarin ook begeleid worden op een manier die bij ze past. Ze moeten zich veilig en gewaardeerd voelen."

Ouders kunnen bij vragen ook contact opnemen met afdelingsleider Jasper Beenker, via de receptie van het Macropedius.
Cookie instellingen