De keuzezone in beeld

‘Het leuke is dat je zelf keuzes mag maken’ 


Op het Macropedius werken brugklasleerlingen wekelijks aan zelfgekozen projecten of workshops. De keuzezone noemen we dat. Leerlingen hebben de vrijheid om te kiezen uit een breed aanbod aan projecten die zorgen voor verbreding, verdieping of ondersteuning van kennis. 

Van bootcamp tot bandcoaching. En van metaalbewerken tot het bouwen van een eigen escaperoom. “Er zit altijd wel iets tussen wat je interessant vindt", zegt eerstejaars leerling Suus van der Aa over de 25 keuzezoneprojecten. “Dat vind ik het leuke eraan. Je mag zélf kiezen.” Iedere donderdagmiddag, 8 weken lang, gaan de leerlingen met hun projecten aan de slag. Zo koos Suus voor ‘fitness en lifestyle’, het bouwen van een escaperoom - “dat was nog best moeilijk” - en boxwars. Ook vriendinnen Noor Reijnen en Cady van Grinsven maakten die laatste keuze. “Na historisch onderzoek, mochten we zelf een zwaard, schild, speer of helm van karton maken", legt Noor uit. “Het is een mix van geschiedenis en creatief bezig zijn.” 
 

Boxwars 

Geschiedenis- en maatschappijleerdocent Dion Beusen creëerde het keuzezoneproject waarbij naast geschiedenis en beeldende vorming ook wiskunde komt kijken. “Het uittekenen van bijvoorbeeld schilden en helmen vraagt om ruimtelijk inzicht.” De bedoeling is om aan het eind van het project een historische veldslag na te spelen, uiteraard in de zelfgemaakte kostuums. “Zo kunnen leerlingen geschiedenis echt ervaren.” Dion kent boxwars van festivals, waar het weleens op het programma staat. “Toen de keuzezone werd aangekondigd, wist ik direct dat ik dit wilde aanbieden. Als docent geeft de keuzezone je de ruimte om vanuit je eigen passie of interesse een volledige lessenserie aan te bieden. Leerlingen kiezen vervolgens zelf voor dat project. Ze staan te trappelen om te mogen beginnen, zijn enthousiast en nieuwsgierig. Daar doe je het als docent voor.” 
 

Buiten het klaslokaal 

Leerling Noor is één van die enthousiaste leerlingen. “De keuzezone is anders dan de lessen die je de rest van de week krijgt. Je bent meer zelf aan de slag.” Cady voegt daaraan toe: “Je voert de projecten samen met een groep uit, dus het is ook heel gezellig.” Voor één van haar gekozen projecten verlieten Cady en Noor zelfs de school. “Bij de Fleurige Creatie in Gemert maakten we onder andere kersthangers", zegt Cady. “Het is leuk dat je resultaat ziet van wat je zelf hebt gemaakt én dat je dat ook mee naar huis mag nemen.” De keuzezone brengt het doel van het Macropedius om een ontmoetingsschool te zijn in de praktijk. Niet alleen doordat leerlingen op deze manier kennismaken met de buitenwereld – soms letterlijk, zoals bij de Fleurige Creatie – maar ook doordat ze samenwerken met leerlingen met verschillende onderwijsniveaus. Naast de genoemde verdiepings- en verbredingslessen worden er binnen de keuzezone ook ondersteuningslessen aangeboden, bijvoorbeeld voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde.  

Kun je de video hieronder niet bekijken? Klik dan hier.
Cookie instellingen