“Make love, not war. We gaan de klas uitleggen wat dát betekent”
Zomaar een dag op het Macropedius in Gemert, dé school in de regio voor havo, vwo, gymnasium en Agora-onderwijs. Leerling Lola Haenen vertelt.
8.15 uur
Lola: “Mijn jas én mijn telefoon gaan in de kluis, daarna zoek ik mijn vrienden op en wordt er meteen gekletst. Ik merk dat we allemaal socialer zijn geworden sinds het Macropedius een telefoonvrije school is geworden.”
8.30 uur
“Het eerste lesuur: aardrijkskunde. Als de docent begint te vertellen over haar reis door Zuid-Amerika zijn we meteen wakker. Onze docent koppelt vaak haar eigen ervaring of de maatschappij aan het vak, dat maakt het interessant. Ook fijn: we hebben vaak de keuze om ín of buiten het lokaal te werken en je mag vaak kiezen wélke opdrachten je maakt.”
9.20 uur
“Biologie! Extra leuk vandaag, omdat we bij een kwekerij DNA-onderzoek van tomatenplanten gaan doen. Tijdens de afgelopen lessen hebben we van alles geleerd over DNA en dat gaan we nu in het echt zien. Op die manier begrijp ik de lesstof beter.”
10.10 uur
“Bij Engels heb ik nog opdrachten openstaan, waardoor ik meteen zelfstandig aan het werk kan. Tussendoor luisteren naar een presentatie van twee leerlingen over filmposters.”
11.00 uur
“De kleine pauze. We nemen met elkaar het weekend door: wáár en wélke nieuwe kleren zijn er gekocht? Belangrijke informatie, die ik niet had gehad als iedereen nog op z’n mobiel had zitten staren.”
11.15 uur
“Een uur vrij! Ik gebruik dat uur meestal om te lezen voor de leeslijsten. Dat doe ik in het studiehuis van de bovenbouw. Daar is het altijd rustig. Ideaal om te studeren of aan opdrachten te werken. De onderbouw heeft een eigen studiehuis, waar je ook rustig kunt werken en lezen.”
12.05 uur
“Bij gym hebben we vandaag de piepjestest, dat vind ik wat minder, maar het leuke van de gymlessen is dat je sporten beoefent die je zelf nooit zou kiezen. Zo vind ik basketballen hartstikke leuk, terwijl ik niet op een basketbalclub zou gaan. Ook leuk: in de brugklas kun je in de sportklas kennismaken met allemaal verschillende sporten.”
12.55 uur
“De grote pauze. Tijd voor een spelletje met m’n groepje. We hebben een spelletjeskast op school waaruit je je favoriete spel kunt pakken. Het kan ook zijn dat ik tijdens deze pauze een vergadering heb met de leerlingenraad. We organiseren en regelen van alles voor leerlingen. Dat is het fijne ervan: ik leer hier plannen, organiseren en we denken na over verbeterpunten voor de school.”
13.25 uur
“Tijdens de werklessen bij geschiedenis mag je helemaal zelf aan de slag. Vandaag werk ik met een andere leerling aan onze praktische opdracht: leg een onderdeel uit van de Amerikaanse geschiedenis. Ons plan: we maken spandoeken met uitspraken erop uit de jaren ’60, de hippietijd. Bijvoorbeeld ‘Make love, not war’. We gaan aan de klas uitleggen wat die uitspraken betekenen. Een gave opdracht. Door deze werkvorm leren we samenwerken, zijn we creatief bezig en gaan we dieper in op het thema van de les.”
14.15 uur
“Naar huis, even ontspannen en dan voorbereiden voor morgen. Maar eerst m’n telefoon checken…”