'Mijn uitdaging? Leerlingen een eureka-moment bezorgen'

Marianne Somers is docent wiskunde op locatie Macropedius en - zoals ze zelf zegt - ‘een vrouw van de cijfertjes’. “Leerlingen die zeggen dat ze iets niet kunnen, laten inzien dat ze het wél kunnen. Daar haal ik voldoening uit.” 

Het contact met de leerlingen, de diversiteit. Het zijn enkele zaken die Marianne opsomt als blijmakers. “En daarnaast vind ik het gewoon erg leuk om mijn vak over te brengen. Mijn grootste uitdaging is om een leerling een ‘eureka’-moment te bezorgen.” Volgens Marianne heeft haar vak bij sommige leerlingen een saai imago. “Dan maak ik de vergelijking met voetballer Lionel Messi. Voordat hij goed werd in het nemen van strafschoppen, heeft hij flink moeten oefenen. Zo is het ook met wiskunde: oefenen maakt vaardig. Als je de basis kent, kun je ook andere dingen doen, zoals scheikunde en natuurkunde.” 

Veranderingen onderwijs 
Tien jaar geleden besloot Marianne haar kinderdroom achterna te gaan. “Ik wilde vroeger juf worden, maar ik ben na mijn studie in het bedrijfsleven terecht gekomen. Toen mijn kinderen ouder werden, besloot ik alsnog de stap tot wiskundedocent te maken. Een goede keuze.” In deze tien jaar heeft ze het onderwijs zien veranderen. “Differentiatie en variatie. Dat zijn de toverwoorden. Tien jaar geleden gaven we klassikaal les, meestal in een busopstelling. Nu wordt er meer naar het individu gekeken. Wat heeft de leerling nodig? Daarnaast zijn we creatiever geworden met de lesstof." 

Passende leerroute 
Mariannes blik op het onderwijs veranderde op nog een andere manier. “Voorheen dacht ik dat leerlingen altijd voor het hoogst haalbare moesten gaan. Maar nu vind ik het vooral belangrijk dat de leerling op de juiste plek terechtkomt. Kijk naar welke leerroute op dat moment past bij de leerling en maak een bewuste keuze.” 

Coach 
De laatste jaren breidde Mariannes takenpakket uit met nog twee functies. Naast docent is ze ook kwaliteitsmedewerker en coach. Als kwaliteitsmedewerker onderzoekt zij hoe het onderwijs verbeterd kan worden. Als coach ondersteunt ze eerstejaarsleerlingen. “Ik houd een-op-eengesprekken met de leerling en driehoeksgesprekken met de ouders erbij. Het coachschap is een goede ontwikkeling. Hierdoor ken je de leerling beter en is er meer aandacht voor het individu. Bovendien worden leerlingen nu meer gevraagd om zelf de regie te nemen. Zij bepalen waar wij, als coaches, ze mee kunnen helpen. Een goede voorbereiding op een vervolgopleiding, waar ook eigen regie van een student wordt verwacht.”