Macropedius goes international

Op locatie Macropedius wordt er vanaf de brugklas al over de school- en landgrenzen heen gekeken. Digitaal contact met buitenlandse leeftijdsgenoten, diverse uitwisselingsprojecten en reizen bereiden leerlingen voor op een internationale toekomst. Of zoals leerling Teddy Steijger zegt: “Het vergroot mijn kennis van de wereld.” 

In Spanje en Denemarken zou ze nog wel vaker komen. Naar Litouwen was ze nieuwsgierig. “Daarom schreef ik me in voor het uitwisselingsproject naar dit land”, zegt Teddy. “Litouwen is minder ontwikkeld dan Nederland, maar opvallend gastvrij. Mijn gastgezin deed erg z’n best om mij er thuis te laten voelen.” Teddy praat over een ErasmusPlus project, waaraan het Macropedius regelmatig deelneemt. Samen met leerlingen uit andere landen wordt er aan één project gewerkt, in dit geval in het thema van duurzaamheid en cultureel erfgoed. Onderdeel daarvan is een uitwisseling.  

Cultuurshock 
Pim Beniers deed aan hetzelfde project mee, maar koos voor Spanje (Gran Canaria). “Een super leuke ervaring en goed voor mijn Engels. Je moet namelijk wel Engels praten, anders kun je niet communiceren. Daar leer je van.” Na zijn tijd in Spanje logeerde er ook een week lang een Spaanse leerling bij Pim thuis. Glimlachend: “Zijn grootste cultuurshock was het vele fietsen in Nederland. Toen hij met me meefietste naar school – een half uur – was hij kapot. Hij was het niet gewend.” 

Brugklas 
ErasmusPlus (voor tweede- en derdejaars leerlingen) is één van de manieren waarop het Macropedius internationalisering stimuleert. “Maar het begint al in de brugklas”, zegt docent Debby Willems. “Zo kunnen eerstejaars leerlingen in de keuzezone kiezen voor eTwinning. Dit is een digitaal platform waarop leerlingen in een veilige omgeving kunnen samenwerken met andere Europese leerlingen. Momenteel wordt er bijvoorbeeld aan een kookboek gewerkt, met recepten uit alle deelnemende landen.” De communicatie loopt onder andere via Skype. Debby: “Hierdoor kunnen leerlingen aan andere culturen snuffelen, zonder ervoor naar het buitenland te gaan.” 

Onbekend maakt onbemind
In het derde jaar is het voor de vakken Frans en Duits mogelijk om nog een uitwisseling te doen. In de bovenbouw vinden er diverse (taal)reizen plaats. “Doel is om de horizon te verbreden en de kennis van andere talen en culturen te vergroten. Bovendien stimuleert dit het burgerschap van de leerlingen. Zeker wanneer leerlingen straks in het bedrijfsleven terecht komen, is de kans groot dat zij met allerlei nationaliteiten samenwerken. Onbekend maakt onbemind. Dus het is goed om daar al jong mee te beginnen.”  

Persoonlijke ontwikkeling 
Leerlingen die op uitwisseling zijn geweest, ziet Debby ook op persoonlijk vlak groeien. “Vaak is dit hun eerste reis zonder ouders. Leerlingen worden er zelfstandig en zelfredzaam van.” Jada Duppen en Lieke Smulders vinden dat herkenbaar. “Je moet jezelf zien te redden in een onbekend land”, zegt Jada. “Voor ons was dat Roemenië.” Lieke: “Buiten het land was het naar school gaan in een grote stad ook een nieuwe ervaring. Het leven speelt zich er veel meer buitenshuis af. Een ervaring die ik niet snel vergeet.”